Hva er Business Intelligence? En primer for små og mellomstore virksomheter

Det du ikke vet, vil skade deg Forestill deg at du eier av en vellykket grossist som har vært økende virkelig rask. Store og små detaljister slår ein bane på døren for å kjøpe produktet. Det ser bra. Du har spådd salget skal vokse med 50%, slik at du planlegger kjøp av rekvisita deretter.

Plutselig går et år etter, har du ikke har noen penger til å betale neste måneds lønn og lager er full av usolgte varer. Denne situasjonen treff deg som et tonn murstein fra venstre felt (beklager, kan jeg i
Situasjoner som dette skjer hardt arbeidende gründere over hele verden. Det er nok skjedd med din bedrift, din arbeidskraft av kjærlighet. Du har ferska din halen til å bygge din selskapet fra grunnen av. Du har jobbet 10-15 timers dager, overlevende bokstavelig talt på røyk. Bedriften har fått til der den er i dag berre basert på strengh om vilje og din visjon for fremtiden.

Men nå som du har nådd et visst nivå for å lykkes, har du plateaued. Kontantstrøm og lønnsomhet fremdeles virker unnvikende. Kundeservice samtaler øker. Din varelageret er stabling opp. Barna lurer på når de vil være i stand til å ta det store ferie til Costa Rica du har blitt lovet dem "når vi er vellykket." Men du er fremdeles jobber like hardt som alltid.

Problemet er, ting går så fort at du ikke kjenner grunnleggende tallene i din bedrift. Til tross for advarsler fra revisor, kan du ikke finne tid til å sitte ned og virkelig regne ut hva tallene forteller deg. Du har et annet forslag om å skrive, en forhandling med en ny leverandør, og en ny markedsføringskampanje for å kick off. Det er her Business Intelligence kommer inn

Du kan ikke forbedre det du ikke kan måle: tilfellet for Business Intelligence Gründeren's dilemma er at ferdighetene som fikk deg hvor du dag er ikke de ferdigheter som vil hjelpe deg å vokse til en livskraftig, bærekraftig virksomhet som ikke trenger det "uunnværlige du" å bruke den på en dag-til-dag basis.

Hva hjalp deg hvor du er i dag er din lidenskap, hardt arbeid, salesmanship, markedsføring savvy og urokkelig visjon for din bedrift, deg selv og din familie. Hva vil hjelpe slå deg til neste Inc. 500-selskap er å vite hva tallene er i alle aspekter av virksomheten din, slik at du kan stoppe dårlige vaner, forbedre gode vaner og iverksette nye vaner for vekst. Disse tallene må være ved din og dine ansattes fingertuppene til alle tider. De har til å bli en del av bedriftens kultur.

Grunnleggende tall som:

1. Inntekter.

Spor inntekter, varekostnader, bruttofortjeneste, dekningsbidrag, inntekter trender, salg per salg executive, topp 10 produkter, salg etter region, salg per kunde osv.

2. Utgifter.

Spor lønn, verktøy, reise, faktiske utgifter vs budsjetterte utgifter, utgifter trendanalyser, utgifter ved kostnadssted, utgifter etter type, etc.

3. Inventar.

Spor inventar dager igjen, inventar etter produkt, raskeste flytte lagervarer, tregeste flytte lagervarer, store hjorder elementer, etc.

4. Kundefordringer.

Spor forventet betalingsplan, betaler rask, langsom betaler, betalingen trender, etc.

5. Leverandørgjeld.

Spor forfalte betalinger, kategorisere leverandører av betalingsbetingelser, sjekken trender, avgjøre hvem som skal betale først og hvem du kan utsette utbetalinger til, etc.

6. CRM data.

Spor detaljer om selgere, de beste kundene, verste kunder, klager fra kunder, kundelojalitet, defections, henvisninger, osv.

7. Menneskelige ressurser.

Spor feriedager, ansattes effektivitet, ansattes klager, ansatt oppbevaring, overholdelse, etc.

Dette er på ingen måte en omfattende liste. Her er flere ting du kan følge for å vokse:

Teknisk support anrop: tid til oppløsning, sporing av problemer vanligste klagene, favorittfunksjoner.

Rute driver effektivitet: miles drevet, tiden det tar for levering, gang per kunde besøk på stedet fakturering.

Produkt optimalisering: mest populære produktene, minst populære produktene, mest lønnsomme produktene, minst lønnsomme, produkt retur

I butikken salg: mest lønnsomme dager i uken, mest populære spesialtilbud, minst effektive spesialtilbud, mest effektive point-of-kjøp skjermer

Logistikk: best leveranse selskaper, tregeste levering bedrifter, antall tapte elementer under transport, antall ødelagte elementer

Medisinsk: dyreste prosedyrer, mest lønnsomme prosedyrer, mest kompliserte prosedyrer, prosedyrer som krever minimalt med ferdigheter

Programvare utvikling: utviklerne produserer mest bugs, mest effektive utviklere, best utviklingsmiljøer

* Sette inn haster elementer som trenger måling her *

Holder det enkelt Har vi mistet deg ennå? Fortsatt her? Bra Nu du vet hva du trenger å vite for å ta bedriften din til det neste nivået.

Men det store spørsmålet er: hvem har tid til å analysere alt dette? Hvem har tid til å organisere alle disse tallene inn i regneark og prøve å finne ut den beste måten å organisere dataene? Din regnskapsfører? Kanskje ...

Hva med en enkel og brukervennlig Business Intelligence-verktøyet?

Begrepene instrumentbord og analyser er ofte cavalierly kastet rundt som vilkår knyttet Business Intelligence, men her for første gang en kort forklaring:

Instrumentbord er verktøy for å visuelt vise data som Performance Indicators og Key Performance Indicators via tabeller, diagrammer, grafer, etc. Dashboards at du kan tilpasse hva som vises, eller du kan bygge dem opp fra bunnen med den informasjonen du ønsker å se. Dashboards også tillate deg å "bore-down" i data, som ser på inntekt etter region, avdeling, produkt, salg og ledere, for eksempel.

Analytics er praksisen med å se på historisk data til å få innsikt og forstå resultatene. Gjennom analytiske evner, kan brukere dissekere forretningsdata å fullt ut forstå og svare på "hvordan", "hva", og "når» spørsmålene. Du kan i sin tur bruke disse dataene til å planlegge best resultater blanding av produkter og spesialtilbud, for eksempel, og forutsi med nøyaktighet hva resultatet vil bli.

Høres komplisert, ikke sant?

Her er det fine med oversikter og analyser: de er nå tilgjengelig i pre-bygget, enkel å bruke visuelle-skjermer. Med enkel pek og klikk, kan du og de ansatte faktisk se hvordan dine produkter eller utgifter er trending.

Klikk på visse interessante beregninger for å drille ned og finne ut: hvilke kunder som er veldig treg betaler? Hvem er mine topp 5 hot-skudd salg folkens? Hva var min beste detaljomsetningen dag og hvorfor? Hva var det faktiske produktet solgte mest den dagen?

Du vil se hvordan ting er annerledes nå enn de var, sier, 3 måneder siden? Vise en visuell tid-line for å se hvordan utgifter eller lagerbeholdning Tallene er trend. Vil du raskt korrigere noe som du ikke visste gikk nedover, raskt? Starte et prosjekt med BI-verktøy som vil skyte av e-postmeldinger til ditt folk til å ta umiddelbar korrigerende tiltak.

Hvordan få info i verktøyet Ok stor, nå kan jeg se alle mine bedriftens data visuelt, og det tar ikke en rakettforsker for å finne ut hvordan å forstå tallene. Jeg kan se hvor jeg er blødning rødt blekk, og jeg kan gjøre noe (du liker å handle mer enn du liker knaser tall).

Men hvordan alle disse tallene komme dit?

Glad du spurte.

De fleste BI-løsninger i dag har enkle verktøy for å hjelpe deg med det. Det er ekstrakt, Transform-og Load (ETL) verktøy som kan kobles direkte til ditt regnskapssystem eller CRM, som gir en tunnel for info for å komme fra ett sted til et annet på et planlagt eller manuelle grunnlag. Det er også Excel maler, slik at når du eksporterer informasjon fra regnskapssystemet, kan du organisere dem i rett kolonner med riktig kolonneoverskriftene og så laste dem inn i BI-verktøy.

Det var ikke alltid slik. Som lite som 3-4 år siden slike oppgaver som kreves høytlønte data analytikere som var eksperter i databaser, til dataintegrasjon verktøy og DTS scripts få data fra punkt A til punkt B. Som et spørsmål om faktum, brukte det til å krever disse gurus å bygge rapporter og oversikter du trenger for å faktisk se dataene som vil være nyttig for deg. Huff!

Du er faktisk heldig du er i næringslivet nå. Mange blod, svette og tårer har blitt utgytt å gjøre disse verktøyene enkelt for små og voksende bedrifter å bruke, og rimelig. Kostnader for BI-verktøy Høres dyrt, ikke sant? Vel ja, det var.

Tradisjonelt BI verktøy var forbeholdt de på Fortune 500 og like nedenfor. De virkelig trengs verktøy for å holde veksten oppover banen (og noen av dem gjorde ikke en veldig god jobb. Kanskje de har brukt for mye på deres BI løsning ???). De var komplisert, ble verktøy dyrt og uhåndterlig, og implementeringen tok lenge og noen ganger koste mer enn verktøy.

Men nå BI-programmer er i hovedsak nettsteder. Du bruker nettsteder for å drive virksomheten. Hvis du bruker Google Analytics, du bruker den enkleste, mest brukte BI verktøyet levert på en Software as a Service (SaaS)-modellen. SaaS betyr egentlig programvare som er et nettsted.

Fordelen med å bruke BI-verktøy, eller programvare for den saks skyld, levert som en SaaS, er at kostnaden kan deles inn i lett å konsumere månedlige utbetalinger. Alle vedlikeholdskostnader og hosting er absorbert av programvareleverandøren. Bokstavelig talt til den daglige prisen på en latte du kan ha tilgang til et web-levert, kraftig verktøy slik at du kan måle alle bedriftens sentrale tall og får et håndtak på virksomheten. Du kan fokusere på vekst, og styrke de ansatte for å sjekke om viktige selskapets beregninger og ta korrigerende tiltak om nødvendig.

Konklusjon - Hva betyr alt dette bety? Det betyr ikke noe uten deg, gründer og voksende bedrifter. Business Intelligence er for den hardt arbeidende menn og kvinner som driver mindre og mellomstore bedrifter for å hjelpe dem vokse til mellomstore og store bedrifter.

Hva er ditt neste skritt?

Vi har gitt deg en generell oversikt over hva Business Intelligence er, og hvordan det kan bidra til å gi deg tilbake kontrollen over livet ditt og din bedrift. Nå har du til å ta neste steg. Prøv den! Klikk her for å prøve ut våre grunnleggende modell for gratis. Vi vil ikke spørre deg om for mye personlig informasjon, hundens immunisering poster, og det magasinet du ønsker å abonnere på.

Ytterligere lesing: Slik arbeider på virksomheten, ikke i det.

Av Fernando Labastida, kommunikasjon spesialist

No comments:

Post a Comment