Skjult Kostnader - Lignelsen om Broken Window

Ofte forretningsforetak vil inneholde skjulte kostnader, en handling som virket gunstig og lønnsomt kan noen ganger vise seg å koste forretningsmannen pengene snarere enn å gjøre det for ham. "Lignelsen av Broken Windows" ble definert av Frédéric Bastiat og er en fabel sitert av økonomer for å portrettere utilsiktede konsekvensene. I lignelsen butikkeier's vindu er brutt av en liten gutt, som i utgangspunktet er det sympati for butikkeieren men snart folk se hvordan det ødelagte vinduet gjør arb
Det er ulike tolkninger av lignelsen, men gir den oss en grunnleggende illustrasjon av hvordan ting kan vise seg å være forskjellig fra hvordan de opprinnelig dukket opp. En studie i England tidligere i år rapportert hvordan bedrifter møter skjulte kostnader på grunn av personalet atferd ved bruk av internett på kontoret. Undersøkelsen av Vodafone viste at mange medarbeidere innlagt på besøk nettsamfunn eller ser på videoer på nettet. Undersøkelsen viser inkompetanse av selskapenes sikkerhetspolitikk og hvordan den kunne utsette bedriftsnettverk for virus og malware. Derfor kan bruken av internett på jobb synes gunstig for arbeidsgivere som tilbyr et bredt spekter av ressurser på ansatte, bortsett fra den kanskje faktisk vise seg å være ødeleggende og til slutt skape mer kostnad for bedriften.

For de som er i prosessen med selskapet formationwho vurderer å innlemme internett bruk for arbeidstakere i strukturen i sin virksomhet, bør denne type skjulte kostnader gis seriøs vurdering. Her i Norge, gjennomført en undersøkelse ut ved arbeidsrett konsulentfirma Peninsula Irland krevde irske arbeidere tilbringe nesten to og en halv time å sjekke og sende personlig e-post og surfer på nettet i stedet for å gjøre den jobben de er betalt for.

No comments:

Post a Comment