Da den opprinnelige foretak for kollektiv investering i verdipapirer (UCITS) direktiv ble vedtatt på slutten av 1985, Jacques Delors 'idé om et "indre marked" hadde nettopp kommet og "Single European Act" med den nå altfor kjente "1992 mål "hadde ennå ikke godkjent. Dette er grunnen, frå dagens perspektiv, direktivet er ganske unambitious mål å omtrentlige vilkår for konkurranse og å sikre en mer effektiv og mer ensartet investorbeskyttelse ble lett oppnå
o Omfattende informasjon for investorer;
o Effektiv tilsyn av fondet og dets leder;
o Meaningful diversifisering i omsettelige instrumenter og flytende;
o Separasjon av ledelse og segregering av eiendeler
Disse prinsippene har gjort UCITS slik vi kjenner dem, som er et effektivt instrument besparelser kombinert med en høy grad av investorbeskyttelse. Det nye direktivet har forlatt disse prinsippene urørt og har til og med gått så langt som til å styrke dem. Mens bredere investeringsmuligheter, for eksempel gjennom en bredere bruk av derivater, det nye direktivet styrket risiko-spredning av regler og bedre investorbeskyttelse med innføringen av et forenklet prospekt. Mens tillater nye aktiviteter som diskresjonær formuesforvaltning, regulering av forvaltningsselskapet ble også styrket, blant annet gjennom kapitalkrav og regler om delegasjon. Til tross for alt dette, gjør ti måneder etter at endelig søknad datoen direktivet ennå ikke virkelig fungerer. er en rekke overgangsregler problemer først nå blir løst fra Komiteen av europeiske verdipapirtilsyn (CESR) (nemlig den nylig stengt offentlige høringen av CESR), de to kommisjonen Anbefalinger om bruk av derivater og på enkelte innholdet i forenklede prospektet har ennå ikke er implementert i mange land. Også en rekke av definisjon problemer, særlig med hensyn til kvalifiserte investeringer instrumenter for UCITS, er først nå begynner å bli vurdert av CESR og en offentlig konsultasjon samt et offentlig høring er planlagt for april / mai 2005.
Den siste "Level 2" regulering vil sikkert ikke være på bordet før sent i 2005. Andre saker er nødt til å komme opp når den nye direktivet er virkelig arbeider. Selv når dette skjer, vil det enkelt for personmarkedet investeringsfond ikke er oppnådd. Dette er tydeliggjort i siste rapport fra kommisjonens Experts Group på kapitalforvaltning. CESR's arbeidsprogram med kapitalforvaltningen uavgjorte allerede noen konklusjoner. Mens andre markeder, som forsikring og bank, synes å være gjennomgå videre utvikling, Kommisjonen og CESR begge enige om at framtidig regulering er nødvendig for å nå det endelige målet om et enkelt marked for investeringsfond. Hva en slik lovgivning kan se ut vil være nøkkelen diskusjon punktet mellom lovgivere, regulatorer og bransjen i årene som kommer. De viktigste hindringene for det indre marked for investeringsfond har vært mer eller mindre identifisert
o landegrensene registrering av passported midler er fortsatt altfor komplisert, tidkrevende og dyrt;
o Sammenslåing midler eller sammenslåing fondenes eiendeler på tvers av grensene er nesten umulig på grunn av regulatoriske og skatt barrierer;
o Passet til forvaltningsselskapet er ikke hva det skal være: håndtere midler over landegrensene er umulig;
o Et betydelig antall av midler (slik som eiendomsfond) er ikke omfattet av direktivet;
o Ettersom direktivet ikke er en Lamfalussy-stil direktiv, enhver modifikasjon og / eller modernisering trenger et nytt direktiv, som vi alle vet er belastende og veldig tidkrevende.
Konkurranse Utfordringer
Et annet problem er at den nåværende direktivet er i hovedsak et såkalt "produkt direktiv» - i motsetning til mer moderne Investment Services Directive / Markets in Financial Instruments Directive (ISD / MiFID) og andre finansielle tjenester direktiver. UCITS i økende grad konkurrerer med nye produkter som strukturert notater, som selv mindre regulert og er mindre transparent likevel, i tilfelle av detaljhandel investorer, vanskelige å skille fra den regulerte investeringsfond. Detaljhandel investorer er i økende grad opptatt av disse absolutte avkastningen produktene. Dersom det blir mulig å gi dem tilsvarende produkter under UCITS-direktivet på grunn av en restriktiv tolkning av tillatte investeringer - f.eks Hva er omsettelige verdipapirer? Hva med investeringer i strukturerte notater, eller i børsnoterte lukkede fond? - De vil, faktisk, være taperne.
De vil bli drevet mot produkter som kan se billigere, men som i realiteten gir en lavere grad av investorbeskyttelse. Diskusjonen om hvordan å oppnå en balansert forskrift for UCITS i denne sammenheng vil være en av de viktigste sakene på agendaen regulatoriske i månedene som kommer. Men en virkelig overbevisende og konsekvent løsning på problemet sannsynligvis ikke oppnås etter gjeldende direktiv ganske enkelt ved å "inkludert" nye produkter. Formen på nåværende direktivet må revideres. Ingen i dag vil hevde at investorbeskyttelse kan også oppnås på andre måter, for eksempel en viss fordeling regulering, som for tiden blir gjennomført gjennom Level 2 reguleringen i MiFID. Dette er alle punkter der kommisjonen vil måtte ta hensyn til ved utarbeidelse sin grønnbok om UCITS, inkludert svar på gjennomgangen klausul i UCITS-direktivet, planlagt midten av 2005.
No comments:
Post a Comment