Finansnæringen er svært regulert, og selskaper
selge finansielle produkter eller råd må forholde seg til et sett av strenge
retningslinjer fastsatt av bransjens selvstendig, statlig organ, det
Financial Services Authority. FSA har omfattende regel-making,
håndheving og investigatory makter og dine rettigheter som forbruker er
godt beskyttet.
Målet med FSA er å "fremme effektivt, ordnet og rettferdig marked
og hjelpe retail forbrukerne å oppnå en rettferdig deal "(kilde<:
[Http://www.fsa.gov.uk/pages/About/What/index.shtml]), og det har fire prinsippet
mål: å fremme tilliten til bransjen, for å øke offentlige
forståelse for det finansielle systemet, for å beskytte forbrukerne og til
educe økonomisk kriminalitet.
Selskaper må godkjent av Mattilsynet for å selge finansielle
produkter og tjenester. Dette inkluderer banker, boligbyggelag,
investeringer, kredittforetak leverandører, forsikring firmaer, finansiell
rådgivere og pensjoner selgere. De må rette seg etter dei retningslinene
er fastsatt av FSA i Handbook sin. Stort sett de reglene som
finansielle selskaper må følge er å:
e troverdig og økonomisk sikker
gi tydelig informasjon slik at du får økonomiske beslutninger, som for
som "Fakta" og "viktige funksjoner" av produkter og tjenester
gi profesjonell, kompetent rådgivning
har klare og enkle rutiner for å gjøre en klage
informere deg om kompensasjon metoder
Du kan finne ut om et selskap er autorisert av FSA ved hjelp
Han Sjekk tjenesten på Kredittilsynets nettsted.
Hvis du har en klage på et finansielt produkt eller tjenesten du har
burde, bør du ta kontakt med selskapet i første omgang. Hvis
Klagen er ikke besluttet å tilfredsstille deg her, du bør da
kontakte en uavhengig klage ordning slik som Financial Barneombudet
Service. Ombudet skal gjennomføre en upartisk etterforskning
Han klagen og vil forsøke å løse den. Du trenger ikke å akseptere
Han Barneombudets funn, men hvis du gjør de er rettslig bindende for
OTH du og selskapet som du har en klage. Hvis du ikke
enig med funn og ønsker å ta saken videre, det neste
trinnet er å ta saken til retten.
Banker og boligbyggelag har også egne frivillige kode
gjennomføre for å fremme god praksis og sikre at kundene er
reated rettferdig og rimelig. Forvaltes av Banking Code Standards
Styret, er det kjent bare som Bank Code og de fleste store high street
anks har registrert deg til det. Og-tjenester som omfattes av kode
inkluderer bankkonti, kassekreditt, lån, kredittkort og utenlandske
børser.
Noen av de viktigste reglene der deltakende banker og bygg
samfunnene aksepterer å overholde er:
gir klare informasjon om produkter og-tjenester og hvordan de
arbeid
sikre at reklamemateriell og annonsering er korrekte
og ikke villedende
beholde kundene informert ved å sende vanlig utsagn og
Elling kunder om endringer i vilkårene, avgifter eller
renter
handle raskt og rimelig å håndtere klager når noe går
galt
ved hjelp av trygg og sikker systemer og holde personlig informasjon
konfidensiell
fremme Bank Koden og sikre at ansatte forstår
og rette seg etter det
The Banking Code Standards Board er ikke i stand til å undersøke
enkelte klager på vegne av forbrukerne, men kan helpdesk
gi nyttig informasjon og støtte. Hvis du har en klagemål som
du har hatt problemer med å sortere ut med det aktuelle selskapet, bør du
Ake det til Financial Ombudsman Service.
No comments:
Post a Comment