Finansnæringa: Dine rettigheter som forbruker

Finansnæringen er svært regulert, og selskaper

selge finansielle produkter eller råd må forholde seg til et sett av strenge

retningslinjer fastsatt av bransjens selvstendig, statlig organ, det

Financial Services Authority. FSA har omfattende regel-making,

håndheving og investigatory makter og dine rettigheter som forbruker er

godt beskyttet.

Målet med FSA er å "fremme effektivt, ordnet og rettferdig marked

og hjelpe retail forbrukerne å oppnå en rettferdig deal "(kilde<:

[Http://www.fsa.gov.uk/pages/About/What/index.shtml]), og det har fire prinsippet

mål: å fremme tilliten til bransjen, for å øke offentlige

forståelse for det finansielle systemet, for å beskytte forbrukerne og til


educe økonomisk kriminalitet.

Selskaper må godkjent av Mattilsynet for å selge finansielle

produkter og tjenester. Dette inkluderer banker, boligbyggelag,

investeringer, kredittforetak leverandører, forsikring firmaer, finansiell

rådgivere og pensjoner selgere. De må rette seg etter dei retningslinene

er fastsatt av FSA i Handbook sin. Stort sett de reglene som

finansielle selskaper må følge er å:

e troverdig og økonomisk sikker

gi tydelig informasjon slik at du får økonomiske beslutninger, som for

som "Fakta" og "viktige funksjoner" av produkter og tjenester

gi profesjonell, kompetent rådgivning

har klare og enkle rutiner for å gjøre en klage

informere deg om kompensasjon metoder

Du kan finne ut om et selskap er autorisert av FSA ved hjelp

Han Sjekk tjenesten på Kredittilsynets nettsted.

Hvis du har en klage på et finansielt produkt eller tjenesten du har

burde, bør du ta kontakt med selskapet i første omgang. Hvis

Klagen er ikke besluttet å tilfredsstille deg her, du bør da

kontakte en uavhengig klage ordning slik som Financial Barneombudet

Service. Ombudet skal gjennomføre en upartisk etterforskning

Han klagen og vil forsøke å løse den. Du trenger ikke å akseptere

Han Barneombudets funn, men hvis du gjør de er rettslig bindende for

OTH du og selskapet som du har en klage. Hvis du ikke

enig med funn og ønsker å ta saken videre, det neste

trinnet er å ta saken til retten.

Banker og boligbyggelag har også egne frivillige kode

gjennomføre for å fremme god praksis og sikre at kundene er

reated rettferdig og rimelig. Forvaltes av Banking Code Standards

Styret, er det kjent bare som Bank Code og de fleste store high street

anks har registrert deg til det. Og-tjenester som omfattes av kode

inkluderer bankkonti, kassekreditt, lån, kredittkort og utenlandske

børser.

Noen av de viktigste reglene der deltakende banker og bygg

samfunnene aksepterer å overholde er:

gir klare informasjon om produkter og-tjenester og hvordan de

arbeid

sikre at reklamemateriell og annonsering er korrekte

og ikke villedende

beholde kundene informert ved å sende vanlig utsagn og

Elling kunder om endringer i vilkårene, avgifter eller

renter

handle raskt og rimelig å håndtere klager når noe går

galt

ved hjelp av trygg og sikker systemer og holde personlig informasjon

konfidensiell

fremme Bank Koden og sikre at ansatte forstår

og rette seg etter det

The Banking Code Standards Board er ikke i stand til å undersøke

enkelte klager på vegne av forbrukerne, men kan helpdesk

gi nyttig informasjon og støtte. Hvis du har en klagemål som

du har hatt problemer med å sortere ut med det aktuelle selskapet, bør du

Ake det til Financial Ombudsman Service.

No comments:

Post a Comment