Hvem Følg du gjøre?
Det store spørsmålet er, selvfølgeli
Hva taperne Do
Det første du må gjøre er å se på hva taperne did - De fulgte andre tapere. Så snart panikk begynner de alle på hodet av i retning alle andre går.
Hva Vinnere Do
Hva gjør vinnerne gjøre? De gjør det motsatte. De stanser og ser rundt på det som har forårsaket panikk, og ofte ikke i Buffalo samfunnet, er det ikke mer enn et blaff av vind som gjorde støv i form av et rovdyr. Så stopp, se og gå ingen steder - med resten gått, det er mer gress for deg å spise, her! Når Titanic synker, de fleste går ned med skipet. Det er imidlertid alltid noen som umiddelbart dukker opp, ser rundt og gå bygge en bedre skip, et fly eller noe som ikke hodet ikke ned ved første syn av frosset vann.
Hva en vinner Visste
Det er teorien. La oss se på hva ett selskap i Norge gjorde, for en praktisk leksjon:
Startet av Mr Nordheim-Larsen, startet NLI livet som en mekanisk verksted for tømmerindustrien i 1936 i den lille byen Tønsberg. For mange år det nynnet sammen lykkelig og så, i 1970, en nedgang i det verdensomspennende skogindustrien hit. NLI så på som sine konkurrenter krasjet, en etter en. Dette var ikke en god scene og Mr Nordheim-Larsen kan ha panikk, hold kjeft butikken og åpnet Starbuck's første norske franchise ... alt annet enn den beleirede skogbruk verkstedindustrien. Det gjorde han ikke. Han satt tilbake og så ikke problemer, men muligheter.
Etter hver økonomiske krisen er det en økonomisk oppgang.
Med hver engineering butikk kollaps er det en billig business å kjøpe.
Med alle bransjer sviktende, er det alltid en annen på vei opp.
Han såg rundt og så at oljeindustrien var plutselig interessert i Norge og han ble plutselig interessert i oljebransjen. Mr Nordheim-Larsen var ikke bare en rolig visjonær, han var en modig kriger - han handlet. Han kjøpte opp sviktende konkurrent etter å ha mislyktes konkurrent, så lenge de hadde synergi med NLI's regruppere og retooling for oljeindustrien. Hans visjon og mot var belønnet.
Så, tidlig på 2000's, mange av Norge tradisjonelle mekaniske verksteder følte bitt av et annet økonomisk tilbakeslag. Selv om markedet var lav, Mr Nordheim-Larsen ikke bare så potensialet Men har også våget å handle og oppkjøp av selskaper med sin egen teknologi - teknologi som suppleres NLI's. Igjen, visste Mr Nordheim-Larsen de harde økonomiske tider skulle ikke vare. Hans selskap startet anskaffe sliter virksomheter som var i tråd med både NLI kompetanse og olje-og gassindustrien markedet. I de siste ti årene NLI har fortsatte å vokse både organisk og gjennom oppkjøp.
NLI's omsetning for 2007 ble 900 millioner kroner og for 2009 var 1.5.billion kroner. Og, nei, ikke 2010 ikke love å være et flott år. Faktisk kunne det være et dårlig år. Men hva NLI har gjort er forventet av kredittskvisen over et år før folk flest visste det var her, gjorde deres bemanningsreduksjoner, kutte ned på plante-og materielle bestillinger, omstrukturert lån og nu er klar til å kjøre neste (grovt) år med mer finesse som de fleste ... og de allerede er plukket opp sviktende bedrifter som vil styrke deres stabile teknologier inn i det neste økonomiske oppgangen.
Mr Tor Martin Roed, sjef operativ direktør markedsføring for NLI, forteller at, foruten visjon og mot til å handle, er det to andre faktorer til deres suksess:
Først konsentrerer dei om hva deres spesielle ferdigheter og utvikler de personer med total fokus. Det er alltid fristende å hoppe inn i andre markeder eller oppkjøp som lovende, men, med mindre de har synergier med NLI's kjernekompetanse, de er avvist. De ser nøye på hvor deres ferdigheter og fortsette å utvikle disse videre.
For det andre har de et høyt fokus på å utvikle deres folk. Fordi selskapet har en stor andel av dyktige og utdannede folk, er det vidare opplæring og utvikling av enhver, fra ledelsen og nedover, en topp prioritet.
Hva kan vi lære?
Så, enten du er en internasjonal ingeniør til oljeindustrien, en kafé eller en individuell, hva kan vi lære av dette? Fire ting;
Visjon - snarere enn å følge hoi polloi, flokken, stoppe og se seg om. Ting er aldri slik de ser ut og alt må gå gjennom ... aften kreditt crunches.
Mot - tilbake på magefølelsen, ta affære. Gjør noe å fortelle barnebarna om.
Stick til strikketøy, gutter og jenter - hva gjør du best? Gjør det bedre, annerledes, med mer kreativitet, med mer bravur. Men du gjør det, gjør det den tingen du best på.
Folk ditt liv med mennesker - ingen av oss er en øy, og jo mer vi kontakt med mennesker - spesielt vellykkede mennesker - jo mer vi alle kan hjelpe hverandre.
Preken over!
No comments:
Post a Comment